Thursday, August 11, 2011

Rahmat Allah

Maha Suci Allah, Zat yang mengurniakan kasih sayang kepada makhluk-makhlukNya. Tidaklah kasih sayang melekat pada diri seseorang kecuali ianya akan memperindahkan orang tersebut dan tidaklah kasih sayang terlepas dari diri seseorang kecuali ianya akan memperburukkan dan menghinakan orang tersebut. 

Kenapa begitu? Jikalau kemampuan kita untuk menyayangi orang lain tercabut, maka itulah punca dari segala bencana kerana kasih sayang Allah hanya akan diberikan kepada orang-orang yang hatinya masih memiliki kasih sayang.

Rasulullah SAW bersabda: "Kasihanilah siapa yang di bumi nescaya kamu akan dikasihi oleh siapa yang di langit." -HR At-Tabrani-

Rasulullah saw bersabda: "Allah mempunyai seratus rahmat (kasih sayang), dan menurunkan satu rahmat kepada jin, manusia, binatang dan haiwan melata. Dengan rahmat itu mereka saling berbalas-kasih dan berkasih sayang, dan dengannya pula binatang-binatang buas menyayangi anak-anaknya. Dan Ia menangguhkan 99 bahagian rahmat itu sebagai kasih sayangNya pada hari kiamat nanti" -HR Muslim-

Kasih sayang boleh diibaratkan sebagai pancaran sinar matahari di pagi hari. Dari dahulu sampai sekarang ia terus-menerus memancarkan sinarnya dan ia tidak mengharapkan sedikit pun cahaya yang telah terpancar tadi untuk kembali kepada dirinya. Sepatutnya seperti itulah sumber kasih sayang di hati kita, ia benar-benar melimpah terus dan tidak pernah habis walaupon terpisah. 

Gaduh itu biase kerana hidup tidaklah selalunya manis dan disebalik pergaduhan itu menjadikan kasih sayang semakin menebal untuk orang-orang yang mendapat rahmat Allah.

P/s: that's why i told you.. don't asking me and another people "kenapa awak suka dan sayang kite" sebab semua itu rahmat Allah.. =)

No comments:

Post a Comment